søndag den 31. august 2014

10. Etape, München - Bad Feilnbach 62 km

Søndag den 31.8.2014

München - Bad Feilnbach

62 km
667 højdemeter
1375 km kørt

Vejret
I går talte de om, at der kom en del regn i det sydlige Bayern idag. Faktisk lovede de skybrud.
Kombinationen af skybrud og cykeltur er ikke særlig hensigtsmæssig, så jeg besluttede mig for en kort tur, det er jo søndag.
Her i Bayern er man overvejende katolikker og som sådan laver man ikke noget, alt er lukket.
Som der stod på et skilt i Café Carlton i Århus i mange år: "Vi har lukket og holder hviledagen i hu".
Det er ikke danske priser der er hernede,
de to første er gratis, derefter 1,5 € pr. stk.
De gør altså noget ud af planteskolerne hernede
Så var der lige en mere, igen i min favør.
Vejen 
Det var som om hele vejen herned lå oppe på en højderyg, jeg kunne se ned i dalene på begge sider og frygtede lidt at skulle derned, så skal man jo op igen, men den holdt sig oppe.
Asfalten er noget af det bedste jeg har kørt på, helt glat, med 8 - 9 bar i dækket er der kontant afregning ved ujævnheder.
Der var en underlig stille stemning, mørkt og overskyet, men tørt.
Det virker måske banalt, men når man sidder alene med lidt musik i ørerne, så spiller det meget ind, hvad det er for musik der spilles.
Bad Feilnbach
Pludselig kom 2. satsen af Chopins 1. pianokoncert, det er noget af det flotteste der er lavet og det passede lige til stemningen.

Bad Feilnbach
Fremme i Bad Feilnbach fandt jeg Pension Riedlhof.
Et rigtigt Bayerisch Gästhof, her er 25 værelser, en lille morgenmads restaurant, alt er rent, meget, og hyggeligt.
Foran op mod hovedgaden ligger et bageri med borde og stole ude foran, det er også familiens og bagved ligge en kostald med 38 køer, den driver de også.
Familien kom fra Bulgarien for 4 år siden, de har besluttet sig for, at her ligger deres fremtid.
Pension Riedlhof
Jeg spurgte, hvordan de kom i gang, han kom alene og fik arbejde på en gård, efter et halvt år lånte han til at købe gården.
Så kom konen, hun lånte til Pensionen og sidst kom datteren på 18 år.
Efterfølgende har de købt bageriet.
Jeg spurgte, hvorfor Tyskland og ikke Bulgarien, han rystede på hovedet og sagde, Bulgarien er så korrupt, at du ikke kan starte noget som helst.
Og deres café

Vindmøller 
Jeg kommer til at tænke på en ting jeg må undersøge engang.
Jeg har kørt igennem 6 delstater, Schleswig-Holstein, Hamburg, Niedersachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen og Bayern.
På et tidspunkt i går kom jeg forbi et meget stort skilt, hvor der stod "Nein zu Windparks".
Det fik mig til at tænke på, at jeg har kørt forbi en del meget store vindmølleparker, men kun i Sachsen-Anhalt og Thüringen, gammelt DDR land.
Hvorfor ikke i de andre?
En anden sjov ting, Gårdene der ligger i landsbyerne har ensilagen liggen i åbne betonkasser og mødding ved siden af, det dufter herligt når man cykler igennem.
Det var aldrig gået i Danmark, det hele skal helst dufte af café.
Værtens kostald her bagved får også alle værelser til at "dufte".
Værten siger det er duften af penge.
Jeg glemte at sige at jeg kom frem i tørvejr, men på de sidste 2 timer er der kommet 40 mm og det bliver ved.

I morgen går det over Kufstein til Hall in Tirol tæt på Innsbruck.
Så begynder bulerne i geografien, det må jeg
nok regne med frem til Verona og Posletten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar