søndag den 31. august 2014

8. Etape, Bamberg - Gredin 133 km

Fredag den 29.8.2014

133 km
1161 km kørt
1558 højdemeter

Bamberg - Greding

Den ældre dame i Bamberg huskede mine 20 €.

Bayern
Ellers en helt almindelig dag på kontoret.
I begyndelsen var der lidt kuperet, men det fladede ud hen ad dagen. Resten af den tyske tur er det Bayern og godt for det.
Her er alting bare i orden, menneskene er smilende og naturen er storslået.

Jeg sad på et tidspunkt og filosoferede over, hvorfor tyske bønder, med deres små landbrug og store læhegn, er i stand til at producere mælk, transportere det til Danmark og sælge det billigere end dansk mælk fra meget effektive danske landbrug.
Der begynder at komme større floder med mere fart på
Det er altså ikke sådan, at det er Trabier, der holder i garagen hernede, det er heller ikke store Audier, der holder hjemme hos de danske mælkebønder.
Der må være noget med afgifter og tilskud der falder i tyskernes favør.

Gylle
På et tidspunkt kommer der en kæmpe traktor med en stor gyllevogn efter.
Jeg hang på 4-5 km, sådan en sag kører altså 45 km/t og der er meget læ bag ved. Det havde måske været fordelagtigt, om det materiale man havde valgt at fragte, havde været et andet, men man kan vel holde vejret en 4 – 5 km.


Nürnberg
Nürnberg er som alle andre byer af den størrelse, når man kommer til udkanten, begynder det hele med nogle tankstationer, så kommer der bilforhandlere og indkøbscentre.
Længere inde er der boligblokke med enkelte pizzarier og en McDonalds, når man kommer helt ind i centrum, ligger der en Hennes og Mauritz.

Nürnberg, lidt trist by at cykle igennem
Så er landsbyerne mere interessante, her er det mere de forhånden værende midler der dominerer.
Rigtig mange steder ligger der en bager som byens eneste forretning og de har næsten alle sammen borde og stole udenfor.
Her stopper jeg et par gange i løbet af dagen og får en kop kaffe og noget brød.

Greding
Da jeg kom til Greding var der alligevel temmelig kuperet. Greding er en rigtig Bayersk by og den var rigtig hyggelig, 
Værten på hotellet var en sjov fyr, han ville gøre alt for mig, før jeg fik lov at gå op på værelset skulle vi lige have 2 store øl ude på terrassen, den lå 4-5 trin oppe over torvet så der var en god udsigt.
Se her var der liv, værten kendte alle i byen
Jeg tror han kendte alle i byen og efter en halv time kendte alle i byen mig. Han sad og proklamerede til alle:
"Hier ist ein Däne, der Fahrrad hier unten ist". På et tidspunkt sad der mindst 10 lokale med øl på den terrasse og ville høre om turen.
Jeg tror han vidste, hvad han gjorde, han fik solgt nogle øl.

 Han havde lovet internet på hotellet, det var der også, men kun i baren og det var ikke der jeg havde lyst til at sidde efter en hel dag på landevejen.


Morgenstimmung på vej ud af Greding
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar