mandag den 1. september 2014

11. Etape, Bad Feinlbach - Kolsass 106 km

Mandag den 1.9.2014

Bad Feilnbach - Kolsass
106 km
1004 højdemeter
1481 kørt
Det duftede fra kostalden

Vejret
På min anden etape fra Flensburg til Elmshorn kom der nogle regnbyger, jeg blev våd og fik afprøvet mit "regnberedskab".
Det virkede, rygsækken var tør og jeg var våd.
I går eftermiddags og aften fik vi regn, ikke sådan noget småpjat med 50 mm, men rigtig regn, over 70 mm
Den mødding var kun halv så stor efter 70 mm regn, den anden halvdel lå og bredte sig ned gennem hovedgaden.
Her til morgen var der kun lidt støvregn, jeg iførte mig regnberedskabet.
Efter ca. 15 km kom jeg til floden Inn, den har jeg fulgt siden, fordelen ved at køre langs en flod af den slags er, at der ikke er de helt store udsving højdemæssig.
Der går opad, men ikke meget. Jeg har kørt der en del gange med "Sandorff Skirejser" men da syntes jeg ikke der gik opad, men det skyldtes måske helt andre ting.
Ved Kufstein kom der rigtig regn igen, jeg nød 2 timer i rigtig silende regn før jeg var fremme ved Pension Edelweis i Kolsass.
Så kommer der lidt flere buler

Turen
En cykeltur i sådant et vejr er en blandet fornøjelse, man lukker sig lidt inde i sig selv, musikken kører, man ser ikke omgivelserne, man oplever ikke landet, man kører igennem.
Det er synd, jeg kan rigtig godt lide Tirol.
Tirol har det lidt ligesom Harzen, det var her vores forældre holdt ferie, så det var ikke "comme il faut" at synes om det, ingen tænkte på, at der måske var en grund til, at vore forældre holdt af, at holde ferie der.
Tirol er flot både sommer og vinter, der er en utrolig stemning, selv i dag med det vejr.


Vomp ??
Edelweiss
Da jeg kom frem til Edelweiss hang der et telefonnummer jeg kunne ringe på.
10 min efter kom der en dame på cykel, pustende og svedende, min mand har bilen så jeg cykler.
Edelweiss er rigtig Tiroler pension, blomsterkasser, altan, møbler der kan overleve en krig osv.

Fourage
Som det måske er nogle bekendt går jeg lidt op i mad, alle steder jeg har været i verden har et eller andet godt, det er måske ikke noget alle kan lide, men en traditionel ret har, som regel taget lang tid at udvikle.
Vores egen frikadelle f.eks. eller en flæskesteg, normænd ryster på hovedet og siger, man spiser ikke grisehud.
Hernede laver de en ost, Kitzbühler bergkäse, det er rigtig flot ost, ligesom Leber knödel, danskerne ryster på hovedet, men det smager faktisk godt, det skal jeg have i aften.

Næste hotel
I morgen går turen over Brenner og ned til Ora, en lille by syd for Bolzano, de første 55 er lidt besværlige, men så kommer der 110 km. der er noget lettere.

Jeg kommer til at tænke på en lille episode, jeg bestilte værelset i går og skrev som jeg plejer, at jeg har en lidt kostbar cykel jeg gerne vil have mulighed for, at få låst inde for natten.

Klokken 23.45 i går aftes ringer telefonen, en mand med et meget tvivlsomt forhold til engelsk, sagde at han havde en aflåst garage der kunne låses op om natten, hvis det var i orden.

Helt fint, sagde jeg, det lyder som noget jeg kan bruge, mænny sang yu, svarede han.

Teleudbyder
Og lige en ting mere, en ugen før jeg tog hjemmefra skiftede jeg teleudbyder, jeg havde Telmore, nu har jeg 3.
3 er lidt foran de andre, den pakke jeg har i Danmark gælder også i Østrig og Italien, så nu er jeg på net, gratis tale og sms, resten af ferien, præcis som i Danmark.
Det er første selskab der gør det, de andre må snart vågne.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar