torsdag den 28. august 2014

6. Etape, Nordhausen - Suhl 154 km

Tirsdag den 27.8.2014

Etape 6

154 km
895 km kørt
2023 højdemeter

Gennemsnits hastighed udelader jeg lige lidt, der er mange andre måde at ødelægge sit rygte på.
Alle de bakker er ikke befordrende for en høj hastighed.


Nordhausen – Suhl
Lad mig starte med at slå fast, de der render rundt i den vildfarelse, at der er bakker i Harzen og Thüringer Wald er fladere, tager helt fejl.
Harzen overstår man på et par timer. Det gør man ikke i Thüringen.
Dem var der 5 af på stribe
Området mellem Harzen og Thüringer Wald er meget speciel, det er et platau, hvor der er store gårde, når man er deroppe ser det hele fladt ud, med store marker, men for hver 4-5 km skal man ned i en dal. Landsbyerne ligger nede ved vandløb, så man kører ned ad en stejl bakke, nogle er meget stejle, og så op på plateauet igen.
Da jeg havde gjort det 100 km syntes jeg ikke det var sjov længere, men det der kom, var heller ikke spor sjov.

Det ser fladt ud, men det er det bare ikke, der er masser af huller.
Thuringer Wald
Da jeg kom ind i Der Wald var der altså buler i geografien.
Stigninger på 10% i snit over 6-7 km, så var den gamle ristet.
Hvis det havde været Vor Herres mening at jeg skulle være bjergrytter, havde han nok givet mig en lidt anden kropsform.
Men op kom jeg og iblandt var der nogle formidable nedkørsler.
I begyndelsen stoppede jeg op når jeg så en rød glente, nu er de over alt. Det er en utrolig elegant flyver
På en nedkørsel kom jeg til at køre bag en BMW 520, på de lige strækninger, dem var der ikke mange af, kunne han køre hurtigere end mig, men i svingene kunne jeg bremse ham ud og gå igennem svinget hurtigere.
Det varede 5-6 km og var rigtig morsom, da vi kom ned dyttede han og vinkede ud af vinduet.
Der er masser af vejtræer hernede, de fleste er æbletræer, så nu får jeg 6 om dagen
Ca. 10 km før hotellet kom der en bakke ud af en landsby, 2,2 km med en gennemsnits stigning på 23%, så er der ikke meget spindelvæv tilbage i lungerne.
Jeg har kørt Mur de Huy i Belgien, den her var værre.

Ekspeditions-lederen inhalerer et æble.
Landsgut Ausbaugh
Jeg sad ude på bakkerne og fablede om en Snitzell mit Pilzensahn sauce und Pommes, sådan en på størrelse med en af de der nede fra Presalitt.
Da jeg kommer til hotellet, Landsgut Asbaudgh havde jeg en lille diskussion med værtinden.
Hun beklagede at internettet ikke virkede og at restauranten var lukket. Jeg sagde til hende at jeg beklagede at jeg ikke ville betale den aftalte pris. Jeg reserverede 2 dage før i den tro at alt var som beskrevet.
Det kunne hun ikke gøre noget ved, det kan jeg heller ikke, sagde jeg og tog cyklen frem igen.
Så kunne hun gøre noget ved det, hun satte prisen ned og ringede til en restaurant der ligger 200 m fra hotellet.
Det er første gang på en uge jeg har fået varm mad.
Ærgeligt
En stor Snitzel mit Pilzensahn sauce und Pommes og et stort glas Weissbier, se det var, hvad jeg trængte til.
Sntizlen havde den rigtige fine smag af friture og gris, grøntsagerne var slatne som de skal være på de kanter og pommesfritterne var bløde, alt var som det plejer.
I morgen går det mod Bamberg og jeg finder et hotel med net.


Verdens goder er ulige fordelte, Mondeo Collection 140 st. 2013, 50.000 km
Præcis den model, årgang og km gav vi mere end det dobbelte for for 4 md siden

Vindmøllepark med 26 møller - der stod stille, ikke en vind

bla. Vestas







Ingen kommentarer:

Send en kommentar