torsdag den 28. august 2014

7. Etape, Suhl - Bamberg 123 km

Torsdag den 28.8.2014

123 km 
1028 km kørt
1416 højdemeter

Suhl - Bamberg
Jeg boede oppe på et bjerg sidste nat, så dagen startede med 6-7 km nedkørsel, på toppen var der 6 gr.
Efter et par kilometer måtte jeg lige i lidt mere tøj, jeg pivfrøs.
Så var der fladt et par kilometer, men så kom bakken.
4 km med 17%, der stoppede jeg også lige, men for at komme af lidt tøj.
Så var der lige tid til at få varmen

Bayern
Hen på dagen kom jeg ind i Bayern fra Thüringen, det er en utrolig forskel der stadig er her 25 år efter muren fald. 
Biler mærker ikke buler i geografien
Slut på Thüringen
Thüringen var østtysk og den dag i dag er forskellen slående. Vejene, husene, haverne, alt virker som noget der er opgivet. 
Vi skal passe alvorligt på i lille Danmark, vi er ved at lave samme nummer med vores "udkants Danmark".
Jeg kunne næsten trække en streg da jeg kom ind i Bayern.
Alt er i orden, græsset er grønnere, grin bare, men det virker sådan.
Bayern er mindre kuperet end Thüringen, vejene havde den bedste asfalt jeg har oplevet på 
turen.
Vejen snor sig nede i dalene.
Ekspeditions lederen nyder solen
Bayern er storslået

En Dansker
Jeg mødte en dansker på en sofacykel, en underlig arrogant fyr, han mente tydeligvis, at han var mere end alle vi andre, fordi han kørte på sofacykel, han fortalte om alle dens fortræffeligheder, behagelig siddestilling og lav vindmodstand der gjorde man kunne holde en høj hastighed.
Da vi havde fået en kop kaffe ved en bager og skulle videre, lå det lidt i luften, at han havde for travlt til at vente på mig, så mit konkurrence-gen bød mig at sætte ham på plads, så det gjorde jeg, jeg så ham ikke mere, jeg svedte, men jeg var hurtigst.

Bamberg
På et tidspunkt møder jeg et ægtepar på elcykler, jeg havde ikke lyst til at følge den vej GPSen anbefalede, der var meget trafik, men de viste mig en Radweg til Bamberg, ca 20 km.
Det er simpelthen den mest idylliske vej jeg har kørt på hernede.
God asfaldt, masser af natur, langs en flod der skulle samme vej som mig, vi slog følge.
Og så lige det med GPS, den er fantastisk, jeg lægger næste overnatning ind og den viser vejen.
Jeg sidder og hører lokalradio for ligesom at fornemme stemningen og kulturen i de områder jeg kører igennem, lige nu er der ved at gå lidt "lederhosen" i det, men jeg må jo regne med at "Kufsteiner lied" toner frem i æteren med Hansi og måske "Tiroler berge" hvem ved?
GPSen afbryder musikken og fortæller, jeg skal ikke aflæse noget.
Fordelen ved at cykle alene er som tidligere nævnt at skænderierne er færre, selvfølgelig opstår der uenigheder mellem mig og GPSen, men det er småting, endnu ingen håndgemæng.
den er utrolig tålmodig, kører jeg en anden vej, viser den mig stille og rolig på rette vej igen. 

Frankenland hotel
Fremme i Bamberg finder jeg et lille hotel i udkanten.
Værtinden er en elskelig dame på ca 100 år, da jeg havde fået et værelse og fået anvist et aflåst rum til min cykel, havde hun glemt, hvad jeg kom for. Det forklarede jeg igen og så ville jeg gerne have en stor fadøl med op på værelset, der var 28 gr udenfor.
En stor fadøl kostede 2€, jeg havde kun en 20€ den tog hun og sagde, at jeg kunne få tilbage når jeg ikke skulle have flere fadøl???
Jeg skal kun have en sagde jeg. 
JaJa, sagde hun og forsvandt ud i køkkenet. ??
Nu håber jeg hun husker det i morgen når vi skal afregne.







En sulten mand er ikke kostforagter

Bayern

Ekspeditions lederen tager en slapper ved en mindesten for ophævelsen af øst/vest, 29 gr


Ingen kommentarer:

Send en kommentar