torsdag den 21. august 2014

1. Etape, Risskov - Flensburg 188 km

Torsdag den 21. 8. 

Start fra Riskov

Risskov - Flensburg 188 km
836 højdemeter
26,6 km/t

Så er første etape overstået.
Vejret var bedre end frygtet, sidevind og 5-6 s/m, mest sol, men også to regnbyger der ville noget.
Så fik jeg testet rygsækken med indbygget regnslag, det virker. Stort set en fin tur.
Jeg fulgte den gamle landevej ned gennem Jylland, der er cykelsti næsten hele vejen og det er rigtig rart i denne tid, hvor medierne forsøger, at starte en krig mellem bilister og cykelister. Det betyder, at tossehovederne ude i trafikken føler deres opførsel retfærdiggjort, der står jo i avisen at cyklisterne opfører sig åndsvagt. Jeg er både bilist, cyklist og fodgænger, jeg har en påstand, et fjols er et fjols, uanset om han sidder i sofaen, i bilen, på cyklen eller han går på gaden, så bland mig uden om.
Hvis de kan sænke deres blodtryk ved, at råbe efter mig i trafikken er det i orden og hvad medierne mener er jeg også ligeglad med, de skal jo sælge.
Cykelstien er helt fin det meste af vejen på nær et par steder. I Kolding tror jeg ikke at beslutningstagerne ved kommunen overhovedet sidder på en cykel. 
Vejen er fuld af huller, man kommer til et T kryds uden skilte, er Haderslev til højre eller venstre? Det vartil venstre, men det kostede et par kilometer.
Der er så fladt i Sønderjylland at man kan se en uge frem
I Christiansfeld fører cykelstien ind i en "Miljø zone" - Brosten, det er miljø på de kanter, ubehagelige at køre på. 
Syd for byen ender vejen blindt, til højre er der en motortrafikvej mod Åbenrå, forbudt for cykler står der, hvad så?
Jeg spurgte en ældre dame, hvordan kommer jeg til Åbenrå? "do kæ ta veien, den goe dier uue" sagde hun og pegede på motortrafikvejen. 
Det må jeg ikke cykle, hvordan kommer du til Åbenrå? " a ska da it te Åbenrå, hwa sku A dææ". Jamen har I slet ingen kontakt med Åbenrå, jeg mener, der kan jo være enkelte der måske har et ærinde dernede?
"Så kyrer de dæ nie" Men ikke på cykel? "det troue A it".
Jeg sagde farvel og ønskede hende god weekend, hun takkede og gik videre.
Jeg spurgte på en tankstation, det viste sig at i enden af den blinde vej, bag nogle buske var der ganske rigtig en sti.
Den gamle grænse.
Haderslev har en helt anderledes humoristisk tilgang til begrebet trafik. 
Ved det første kryds jeg kom til var der et skilt, hvor der stod "UHELDS KRYDS", om det er en ekstra service ved jeg ikke, det var ingen uheld medens jeg cyklede forbi.
Syd for Haderslev kommer man til en fantastisk rundkørsel, bilerne kører i yderringen, meden cyklisterne har deres egen rundkørsel inderst, 5 meter lavere.
Et busskur i regnvejr
Så er der tunneller ud under bilvejen. Der er bare ingen skilte.
Jeg spurgte en lokal, "tag Haderslev vejen, den fører mod Åbenrå" selvfølgelig, det er da klart.
Nu er jeg i Flensburg, alt er ok, i morgen har jeg fundet et pensionat i Elmsbuttel lige nord for Hamburg, 25€ inkl. morgenmad, det er da iorden.










Cyklen forsvarligt låst ved siden af sengen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar