lørdag den 6. september 2014

16. Etape, Galliano - Rignano sull´Arno 61 km

Lørdag den 6.9.2014

Galliano - Rignano sullʼArno
61 km
2117 km kørt
Minus højdemeter


 Morgenmad
Da vi kun var 2 gæster på gården, var der lidt personlig betjening.
Jeg fik en masse kaffe, lidt bruchetta, lidt æblekage og ost og brød, samt noget juice af frugter de selv dyrkede.

Tilbage på carbonen
Så ventede der 400 meter grusvej af meget dårlig kvalitet, før det blev landevej med asfalt.
Jeg kørte over Borgo san Lorenzo dels for at følge floden Fiume Sieve og dels for at komme forbi Dicomano.
Her ligger en fantastisk restaurant, kommer I på de kanter, så prøv
Vi holdt ferie i Dicomano for et par år siden, et hyggeligt sted.
Caffé Grand Angolo med 2 ff´er er stedet, hvor byen mødes, her skulle jeg have kaffe.
1 kop Americana café, det er det nærmeste man kommer dansk kaffe og en croissant med chokolade, dvs. her er det chokolade med lidt croissant omkring.
2€, det er prisen, lidt ud på landet så koster tingene kun det halve.
Det er her man mødes
Fjernsynet kører for fuld drøn, folk farer ud og ind, napper et par kopper sukker med espresso og kommer med en mening om alt, det er lørdag, så man er pænt klædt.
De mest betydningsfulde står foran fjernsynet, så de bliver set og man er ikke i tvivl om, hvem det er, der betyder noget.
Jeg fortsatte ned langs Fiume Sieve over Ruffino og til Pontesieve.
Her er jeg kun 10 km fra Firenze, men drejer mod syd øst, mod Tenuta Lupinari.

Gæt hvem chefen er











Affittacamere Damammasara
10 km længere fremme kommer jeg til en lille by, 
Rignano sull´Arno, Arno floden følger mig resten af cykelturen, desværre skal den ikke samme vej som mig, men den er rimelig rolig.
Jeg skulle lige over floden og op på bakken, viste GPS´en. Bakken var 2,5 km og toppen af bakken var 450 meter højere oppe. Med lidt hovedregning giver det 18% stigning i snit – i 38 gr – indrømmet, jeg trak den sidste km.

Aftensmad
Stedet er et almindeligt hus, lidt stort, det er et ældre ægtepar der bor her og lejer et par værelser ud, de er vant til at gæsterne kommer i bil og selv har lidt spiseligt med eller går på restaurant.
Bare tanken om at skulle ned ad bakken og op igen kan få mig på kur.
De talte begge en smule tysk, de havde boet i Schweitz engang.
Køkkenet er til venstre
Konen bad manden hente kolde øl og så satte vi os i det mest fantastiske køkken, kæmpe stort og delvist åben ud til haven, et spisebord med plads til mindst 20, det er fyldt når børn, svigerbørn og børnebørn spiser hjemme om søndagen.
Cykelparkering
Konen sagde hun gerne ville lave aftensmad til os alle 3, men de havde ikke tilladelse til at drive restaurant på stedet.
Kan vi så ikke ligge lidt på værelses prisen og så spiser jeg gratis, manden grinte og sagde, så giver jeg vinen, den laver de selv, jeg er meget spændt på det her måltid, fruen har gået i køkkenet i 1½ time.
Det skal være typisk Toscansk, siger hun.
Mama Sara i køkkenet
Manden var ude og plukke bønner, figner og tomater og der lugter langt væk af hvidløg.



Fantastisk sted

Ingen kommentarer:

Send en kommentar